Schimmels en andere dingen die een fijn gevoel geven

WeHeartIt.com

Het gaat weer vriezen, kerst is nog net niet echt dichtbij en de vakantie is ook nog ver te zoeken. Tijd voor wat fijne gevoelens om die winterdip de deur uit te schoppen! Komen ze:

De eerste dag van het jaar dat je zonder jas naar buiten kunt. Of, als dat nog even duurt, de eerste dag dat je de zomer voelt aankomen. Het is een geur, een gevoel van vlinders in je buik,  een glimlach op je gezicht. Ik raak daar altijd van in een lekkere flow.

Van de zomer springen we naar hartje winter en de bijbehorende gezelligheid. Lekker binnen met een dekentje, warme chocolademelk, kaarsjes en de kachel aan. Even later komt daar de kerstboom bij en misschien wel cadeautjes. Deze flow is ook heerlijk, al word ik er vaak wel wat minder productief van.

De geur van het bos. Het ruikt zo heerlijk fris en groen. Wist je dat die typische bosgeur wordt verspreid door een groep schimmels met de naam Streptomyces? Bij deze!

Een onverwachte verrassing die goed uitpakt. Zowel als je de verrassing geeft als wanneer je een verrassing krijgt, het geeft allebei een heerlijk gevoel. Zo heb ik vorig jaar m’n gezin verrast. We zouden geen cadeautjes kopen tijdens de kerst, maar dat liet ik niet gebeuren. En dus ging ik midden in de nacht m’n bed uit om voor Kerstman te spelen. De rest had geen idee en stuitte ’s morgens op allemaal pakjes onder de boom. Ontzettend leuk was dat.

Een oprecht compliment krijgen. Dat doet zoveel voor je zelfvertrouwen! Vooral als iemand in real life iets liefs tegen je zegt en het echt meent. Ik kan daar echt blij van worden.

Lekker eten. Hier hoef ik weinig aan toe te voegen, denk ik. Soms kan ik me enorm op voedsel verheugen, of het nou patat is of heerlijk uit eten gaan. Als dan eindelijk het moment daar is: nomnomnom!

Het gevoel nadat je iets goeds doet, klein of groot. Zo gaf ik een tijdje geleden mijn voetbalplaatjes aan een kindje die vreselijk hoopte dat z’n mama genoeg boodschappen deed. En het was niet zo’n vervelend hebberig kind, eerder lief en verlegen. Ik liep met een glimlach de winkel uit.

Dan eentje waar sowieso iedereen zich in kan vinden: de liefde. Het wordt eens tijd dat ik weer de kriebels krijg (en dat dat dan wederzijds is, zou ook fijn zijn), maar ook de kriebels van anderen zien vind ik ontzettend leuk. Ik kan daar zó blij van worden!

Het gevoel van niets hoeven, niets moeten en doen waar je écht zin in heb. Ik ben hier niet zo goed in. Ik geef mezelf altijd wel een taakje die ik vervolgens de hele dag uitstel. Maar als het me eens lukt en ik echt kan genieten: heerlijk!

Het volgende ritueel kan mij ook echt gelukkig maken: douchen met rustgevende rotzooi (het liefst ga ik in bad, maar die heb ik helaas niet tot m’n beschikking. Ooit op een dag…), een schone pyjama, schoon beddengoed en dan heerlijk en volledig tot rust in bed liggen. Het liefst heb ik die dag ook nog gesport zodat m’n lichaam lekker zwaar aanvoelt. Verrukkelijk!

Ten slotte nog een aantal dingen die een fijn gevoel geven en geen toevoeging nodig hebben: dieren knuffelen, chocola, m’n snuggy (als je niet weet wat een snuggy is, mis je echt iets in je leven), een perfect weertje, als een malle in de rondte springen – gewoon omdat het kan, zomaar een knuffel krijgen, succesvol shoppen zonder schuldgevoel, jarig zijn, uitgeslapen wakker worden en tot slot: lachen, heel veel lachen. Soms heb ik van die dagen of avonden waar ik echt een week op vooruit kan, omdat ik zoveel gelachen heb!

Geef een reactie

