Wetenschappelijke Woensdag – Dieren met rare namen

BOEHDe ‘Willekeurige pagina’ optie van Wikipedia is best awesome. Je moet door enorm veel onuitspreekbare dier- en plantsoorten en geografische plaatsen klikken, maar dan kom je ook wel wat tegen. Zo ook: dieren met rare namen. De reputatie van zo’n dier wordt er behoorlijk door verpest. Iets wat meestal ook wel terecht is, aangezien er vooral insecten, spinnen, wormen en andere vieze beestjes voorbij komen. De absolute winnaar vind je natuurlijk onderaan deze post. Eventuele nachtmerries zijn op eigen risico!

Zeekomma’s
blije kommaIk zie nu een blije komma die een duik in de zee neemt voor me, maar dat is vast niet wat een zeekomma echt doet. Of… wacht, toch wel! Zeekomma’s zijn namelijk kreeftachtige beestjes die in zee leven. Ze hebben een lichaam in de vorm van een komma, blijkbaar. Ik zie het niet zo, maar ik snap dat er wat fantasie voor nodig is om nog een goede naam te verzinnen tegenwoordig.

Aasgarnalen
aaRsgarnaal‘Jij viezerik! Aarsgarnalen? Wat?! Dat staat er helemaal niet!’ Tsja, ik ben soms een beetje dyslectisch en las dus in eerste instantie (en eigenlijk nog steeds) ‘aarsgarnalen’. Dat vond ik zo mooi klinken dat deze in dit lijstje moet! Verder is er niet zoveel interessant aan aa(r)sgarnalen, behalve natuurlijk hun geweldig ontwikkelde carapax en tweede antenne die tweetakkig(!) is.

Eenoogkreeftjes
eenoogkreeft
Ook wel roeipootkreeftjes genoemd, want dat is natuurlijk een veel minder vreemde naam. Uiteraard wilde ik weten hoeveel ogen eenoogkreeftjes hebben, maar dát noemt de website dan weer niet. Google helpt me ook weinig verder, maar ik ben er wel achter gekomen dat het eenoogkreeftje het sterkste dier ter wereld is, omdat ze heel snel en ver kunnen springen. Dat is toch maar weer even mooi meegenomen!

Pissebed
pissebed
Deze kennen we natuurlijk wel. Vooral bij het optillen van bijvoorbeeld een tegel of boomstam kun je een pissebeddenfeestje verwachten. Moet ik nog iets toevoegen over de naam? Nah, die spreekt wel voor zich geloof ik zo! Yakkie.

Geelsnavelfrankolijn
geelsnavelfrankolijn
De wattes? Ja, precies. Voor de verandering is de geelsnavelfrankolijn geen klein vies beestje, maar een vogelsoort. Ik vroeg me natuurlijk af of deze fazantachtige een gele snavel heeft. Het antwoord komt van Google (ik word niet gesponsord door Google) en is: soms. We leren uit deze blogpost dus wel weer dat namen van soorten niet bepaald direct iets zeggen over het uiterlijk van een dier.

SpringspinnenIK ZIE JOUDe winnaar! Van deze naam krijg ik vreselijk de kriebels. Die krijg ik sowieso van spinnen, maar spríngspinnen?! En die naam heeft deze spinfamilie niet voor niets. Ze bespringen namelijk hun prooi. Dat doen ze door zichzelf te zekeren met spinragdraad voor ze een sprong wagen, voor het geval ze uit koers raken. Ja, zo staat het er echt. Ze hebben ook nog zeer goed ontwikkelde voor-middenogen die reflecteren in het donker (niets van te zien op de foto). Ik hoopte dat deze monsters niet in Nederland voor zouden komen… heb ik ff pech.

De moraal van het verhaal… ik heb geen flauw idee eigenlijk. Maar iets nieuws leren is altijd leuk, toch? Als je nog een dier weet te bedenken met een rare naam, hoor ik het graag!

6 comments

Geef een reactie

