Wetenschappelijke Woensdag – evolution gone crazy

superb-bird-of-paradiseIk ben een beetje een nerd en waar het ene meisje excited wordt van een nieuwe lipstick van Mac of Nars, word ik excited van onderwerpen zoals deze: superrare dieren. Dieren waar je een groot vraagteken bij denkt (de penis snake), waar je een beetje van in paniek raakt (de giant isopod) of waarbij je hardop moet lachen (de blobvis). Sommige zijn lelijk en vies, andere zijn mooi en schattig. Ik vraag me soms af hoe de evolutie het voor elkaar heeft gekregen om dit soort dieren te ‘maken’. Er zijn ontzettend veel van dit soort rare beesten en ik heb een selectie gemaakt.

Prikken
Zeeprik bekJa, zo heten ze echt. In het Engels ook wel ‘lamprey’ genoemd. Op de afbeelding zie je de zeeprik. Mij deed ‘ie direct denken aan de bek van de kraken van Pirates of the Carribean. Alleen deze is kleiner. En zo mogelijk nog veel enger… het is namelijk een parasiet, bloedzuiger. En ja, ze komen hier in Nederland voor, maar gelukkig maar heel weinig. Foto’s van een beet van de zeeprik vond ik zo angstaanjagend dat je die lekker zelf mag Googlen (of niet natuurlijk).

De penis snake
Penis snake 2Of eigenlijk de Atretochoana eiselti, maar hij wordt dus de penis snake genoemd. Het is een wormsalander met afgeplatte kop en rimpelige huid. Het dier heeft geen longen. Kortom: de penis snake! Ik denk dat de afbeelding mijn korte beschrijving wel compleet maakt.

Vogelbekdier
vogelbekdier platypus babyDit is een wat bekender dier in dit lijstje. Als je er even over nadenkt is het eigenlijk een vreemd (en awesome) beest. Het is een zoogdier dat eieren legt. Verder heeft het een snavel (als enige zoogdier ter wereld) en zwemvliezen èn klauwen. Van alle vreemde dieren die in Australië leven is dit toch wel een winnaar wat evolutie betreft. Ik vind het vogelbekdier (of platypus) zó tof, kijk die kleintjes nou! Wist je trouwens dat ze die snavel ’s avonds weer afzetten en op hun nachtkastje bewaren?  

Reuzenpissebed
ReuzenpissebedDe normale pissebed zag we al in de vorige wetenschappelijke woensdag. Per toeval kwam ik deze dus tegen. Deze is nog veel veel veel erger! Vermoedelijk bestaat dit monster diep in de Atlantische Oceaan. Hij kan 46 centimeter lang worden. En daar wil ik het graag bij laten. Brr, moving on.

Blobvis
blobvisUitgeroepen tot lelijkste dier ter wereld en ik snap ècht niet waarom. Kijk dat schattige koppie nou! Ik noem ‘m Jimmy. Gelukkig leven ze heel diep in de zee, waar het lekker donker is! Wat het allemaal nog erger maakt: een groot deel van z’n lijf bestaat uit gelatine, nodig voor het ‘drijfvermogen’. Jimmy is een echte lelijkerd, maar hé, we kunnen niet allemaal zo mooi zijn als een paradijsvogel!

Kraagparadijsvogel

Als afsluiter/winnaar juist een mooi dier. In het Engels heet deze de superb bird-of-paradise en ik vind die naam wel terecht! Ik heb de hele Planet Earth serie in huis en de scene in bovenstaand filmpje is er eentje die ik niet snel zal vergeten. En steeds vraag ik me af: hoe doet de evolutie dat toch? En WHY? Het ziet er in ieder geval wel geweldig uit! Hier kunnen alle mannen nog wat van leren.

4 comments

Geef een reactie

