Throwback Thursday: Jeugdsentiment #2 – de schooleditie

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Een hele poos geleden schreef ik over jeugdsentiment en dat vond ik echt heel leuk. Je leest het hier. Kind zijn was spannend maar ook heel fijn en leuk. Soms verlang ik toch wel naar die onbezorgde tijd! Daarom zijn de herinneringen juist zo belangrijk. Ik weet zeker dat veel van jullie dingen wel herkennen of dat er eigen herinneringen opborrelen. Daarom is hier deel twee! En omdat ik een hele waslijst heb en er nog wel tien delen kunnen volgen, heb ik er deze keer een categorie aan gegeven. Dit is jeugdsentiment van op de basisschool!

Om te beginnen een fijne lente-herinnering: zonder jas naar buiten gaan. Dit is natuurlijk iets wat ieder jaar weer leuk is, maar vroeger was het extra spannend. Deze herinnering is van toen ik nog een kleuter was. We mochten alleen zonder jas buiten spelen als we geen jas bij ons hadden. Als we er wel een hadden, dan moest ‘ie aan! Maar ja, dat was niet cool en dat wilden mijn vriendinnetje en ik niet. Ik weet niet zeker meer of ik zelf een jas bij me had, maar ik weet nog wel dat we háár jas (een roze-wit geruiten jackje, ik weet het nog precies) in haar tas verstopt hadden! Volgend mij zijn we betrapt, maar dat weet ik niet meer zeker.

Dan knikkeren. Iets wat ieder jaar wel weer een rage was op school. Ik weet nog goed dat mijn oppas een enorme ‘ton’ vol met knikkers had. Wauw. Ook kan ik me herinneren dat ik eens een ‘supermooie zeldzame’ knikker van een jonger vriendinnetje won. En toen voelde ik me schuldig hihi. Ik vond het in ieder geval altijd heel spannend!

knikkers

Op school moesten we natuurlijk ook regelmatig gymmen. En weet je nog, apekooien? Woah, dat was zó tof! Alle toestellen werden van stal gehaald en als een doolhof achter elkaar gezet. En dan maar klimmen en klauteren. Aaaawesome!

Over schoolbenodigdheden kan ik wel duizend woorden schrijven. Wat was het altijd een feest als je schrift vol was en je in een nieuwe mocht beginnen. Vooral toen ik overging naar de bovenbouw was dat leuk, want toen veranderden we van schriftjes: de ‘netjes schrijven lijntjes’ werden normale lijntjes. Maarrr eerst moest dat oude schrift vol! Dat werd dus extra groot schrijven. Ook gingen we toen over van vulpotlood naar vulpen. Je weet wel, die dikke houten dingen met rode accenten. Het was altijd weer feest als de vulling op was, want die spaarden we natuurlijk! We sloopten die balletjes eruit en wie de meeste had was het coolst. Stiekem maakte ik wel eens van die inktvlekken. Dat deed ik door gewoon heel lang mijn pen op papier te houden waardoor alle inkt eruit lekte. Oooh wat een rebel was ik.

sluikreclame lamy

Over rebel zijn gesproken: kneedgum! Och wat wilden we in groep 5 toch allemaal graag kneedgum, het liefst kilo’s. We kochten het hier en daar, maar ik heb het ook wel eens gejat in het magazijn van school. Iets wat ik nooit van mijn leven zou durven, maar ik ben toen blijkbaar toch overgehaald. En natuurlijk werden we betrapt. Brr!

Iets later kwamen de gelpennen. Dat was een hele hobby op zich. Hoe meer hoe beter! En het liefst met glitters of geur (gadverdamme). Ieder woord werd met een andere pen geschreven. Ik weet nog dat ik een tovergelpen had, die veranderde vanzelf constant van kleur. Later had ik een hele box gelpennen gekocht met daarin: neon, metallic, geur en nog iets. Dat ik er nog drie weet is al eng genoeg.

gelpen

Over jeugdsentiment schrijven is echt zo leuk. Ik ben zeker nog niet klaar! Kijk dus uit naar meer throwback thursday’s. Welke schoolherinneringen heb jij en herken je er een paar? Dat moet toch haast wel!

 

 

5 comments

  1. Oh, hier had ik het toevallig vandaag met een paar vriendinnen over. Hele verhalen over Diddl kwamen naar boven. Hoeveel swag je had als je zo’n speciale stift had om geheime plaatjes tevoorschijn te tekenen.
    Of pokémonkaarten, of de tamagotchi. Die wilde ik vroeger zo graag, maar dat mocht ik niet van mijn ouders. Boos dat ik was, maar ik had wel een furby van een happymeal!

  2. Jeugdsentiment van de basisschool, das lang geleden. Even denken hoor. Ik weet nog dat ik in groep 7 of 8 mijn eerste computerspel kocht van m’n zakgeld, Tomb Raider 2 voor 100 gulden. TV-series zoals Wickie de Viking (vandaag m’n shirt weer gedragen!), Nils Holgersson, Sindbad, Starstreet, Teddy Ruxpin, Rescue Rangers. Weet niet of ik er een blogpost mee kan vullen. Heb nog genoeg andere ideeën gelukkig ;)

Geef een reactie

