Een ode aan: de Shaytards

collage dia 4

Als iemand me zou vragen ‘Wie zijn je favo YouTubers?’, dan zou ik Shaytards pas als tweede noemen. Mijn absolute nummer 1 is namelijk CTFxC: het kanaal van Charles en Alli. Toch is deze ode gericht aan de Shaytards. Qua timing komt dit namelijk geweldig goed uit.

Veel van jullie zijn vast en zeker bekend met YouTube en weten hoe megagroot en leuk de community is. Maar voor de mensen die het nog niet zo snappen: er zijn duizenden videomakers die kunnen leven van hun YouTube carrières. Eén manier om dat te doen is vloggen, ofwel videobloggen. Sommige doen dat dagelijks en dat heet dan, jawel, daily vlogging. Zo ook de Shaytards! Shay Carl is jaren geleden begonnen met het maken van korte grappige video’s. Vijf jaar geleden besloot hij om een jaar, zijn laatste jaar als 20’er, te gaan daily vloggen. En dat jaar is nogal, ehm, wat langer geworden. Vorige maand was Shay jarig en vierden ze 5 jaar daily vlogging. Vanaf die dag zijn ze gestopt, maar natuurlijk niet helemaal: op dit moment komen er meestal 5 vlogs per week online. Inmiddels heeft Shaytards ruim twee miljoen subscribers.

Ik heb Shaytards ontdekt via Charles en Alli van CTFxC en ik volg ze nu ongeveer twee jaar. Shay is niet de kampioen als het gaat om echt goede regelmaat wat betreft uploaden en de lengte van hun vlogs, maar dat geeft niet want: wat zijn ze toch leuk! Shaytards bestaat uit een gezin dat begon met drie kinderen. Inmiddels zijn dat er vijf en ja, ook bij de geboorte van Rocktard en Brotard is er gevlogd. Vreemde namen denk je? Klopt, papa Shay en mama Colette hebben hun kinderen bijnamen gegeven waarvan de andere drie zijn: Sontard, Princesstard en Babytard. De reden hiervoor had te maken met privacy, maar inmiddels worden de echte namen van de kinderen regelmatig gebruikt: Gavin, Avia, Emmi, Brock en Daxton. Ik vind Avia en Emmi zulke mooie namen, liefde! Bij het gezin hoort natuurlijk ook de megalompe Deense Dog Zeke. Die hond, de kinderen, hun ouders en iedereen om hen heen zorgen ervoor dat ik elke dag weer een glimlach op mijn gezicht heb.

Brotard

Maar wat is er dan zo leuk aan? Dat vind ik een lastige vraag. Voor mij is het een stukje vermaak om naar ze te kunnen kijken. Net als dat het vermakelijk is om een serie of film te kijken. Alleen wat je van vloggers ziet is echt: zij maken het, zij filmen het en zij bewerken het. Ook is er interactie mogelijk (via social media of de grote YouTube conferenties). Daarmee is de hele ‘privacy’ kwestie ook uit de lucht: vloggers bepalen zelf wat ze wel of niet laten zien in hun video’s. Ook inspireren de Shaytards mij en vele anderen met hun positiviteit, de dingen die ze meemaken en de kansen die ze krijgen. Een kleine 5 jaar geleden is de familie van Ohio naar Los Angeles verhuisd waar Shay, samen met een aantal anderen, een YouTube-gerelateerd bedrijf is gestart: Maker Studio’s. En nu komt de reden waarom de timing van mijn ode zo goed is: een paar dagen geleden is bekend gemaakt dat Disney, de enige echte ja, Maker heeft gekocht. Voor vijfhonderdmiljoen (dat lees je goed) dollar. Veel mensen geloofden niet in Shay, vonden het een veel te groot risico. En moet je nu eens kijken, BAM. Andere voorbeelden van de dingen die ze hebben mogen doen: een single uitbrengen met videoclip, interviews op rode lopers en met diverse celebraties, ontelbaar veel cadeaus, allerlei merchandize, branddeals met allerlei bedrijven en ga zo maar door.

kerst

Hierboven zie je de foto die ze gebruikten als ‘end slate’ rond de kerst van 2013. Dit is toch hilarisch? Ieder jaar maken ze een kerst special: een mega vlog vol eten en cadeaus, genieten! Alle vlogs zijn leuk, grappig, vol met liefde, vol met schattige en hilarische kinderen en vol onvergetelijke momenten. Eén daarvan zie je in de video hieronder. Het is zoiets simpels maar o zo mooi: de camera staat toevallig aan en de driejarige Rocktard noemt zijn Bow and Arrow een, eh, beetje anders. Deze kleine blunder heeft ervoor gezorgd dat de verkorte versie van de vlog, deze video dus, viral is gegaan. Hij kwam ook in De Wereld Draait Door langs!

En dit soort momenten zijn er dus ontelbaar vaak. Zo klom Zeke van de week nog bovenop een stapelbed, hilarische beelden. Dus ja, de Shaytards maken me blij, elke keer weer! Ik kan moeiteloos honderd momenten opnoemen die me blij hebben gemaakt. Als het je leuk lijkt kun je hier meer video’s zien en maybe abonneren: klik! Dit is geen reclamepraatje natuurlijk, maar mijn liefde voor vloggers delen met anderen is altijd heel leuk! Het is me al een paar keer gelukt haha.

Als je bekend bent met vloggers: wie is jouw favoriet? En als niet: wat doe je hier dan nog? (grapje)

3 comments

  1. Ik ben begonnen met de Shaytards en toen kwamen Charles en Alli erbij, toen ook nog Danny Duncan met Lindsey! Nu ook af en toe Travis Clark.. Dikke We the Kings fan hier, haha! Ooooooh ik ben zo verslaafd aan al deze mensen <3

Geef een reactie

