Van die levensvragen…

Zondag, een goed moment om eens even goed na te denken over dingen. Het leven zit vol vragen en antwoorden. Soms zijn er vragen zonder antwoord, en soms zijn er antwoorden zonder vragen.

Oeh jakkes wat filosofisch allemaal, daar houden we maar snel weer mee op. Maarrr er zijn dus van die vragen zonder antwoord. Fenomenen waar je soms over nadenkt zonder een echt antwoord te vinden. Er zijn een aantal dingen die ik mij al mijn hele leven afvraag. Veel daarvan gaan, obviously, over wetenschap.

heelal

 

1. Er is dus een heelal en die is ‘oneindig’ groot. Het heelal wordt ook continue groter. Maar hóe dan? En als het heelal kan groeien, wat is er dan áchter het heelal? Het kan toch niet echt oneindig zijn? Om zoiets te verklaren moet je toch in minstens twintig dimensies gaan denken, lijkt me.

2. We kunnen al heel lang de ruimte in. Bedenk je eens wat er allemaal onmogelijk was in de jaren ’50. Maar de ruimte in met een fucking hond? Ja hoor, doen we ff! Waar ik dus naartoe wil: we gaan met gemak (honderd)duizenden kilometers de lucht in, maar naar de binnenkant van de aarde… onmogelijk. Dat voelt echt zó raar! Er zijn mooie films over gemaakt, met een kern vol diamanten, maar wat er nou ècht is… we hebben het in ieder geval nog nooit gezien!

Deep-Sea-Anglerfish

3. Nog dichterbij is de oceaan. En zijn we ooit op de bodem van de diepste trog geweest? Nope. En waar hebben we het over: 11 kilometer! Ik wil zó graag weten wat daar voor zeemonsters leven.

4. Van enorme afstanden en grote dingen gaan we naar het kleinste: atomen en alles daar weer in. Er zijn goede theorieën, maar nog steeds worden er dingen ontdekt of worden er theorieën bevestigd. Vind ik fascinerend! Wat nou als iets niet zo blijkt te zijn zoals we denken? Dan zijn alle natuurkundigen best wel genaaid.

Thunder-On-The-Lake

5. Regenbogen. Seriously, whut? Hier zijn niet per se vragen over, want het is duidelijk hoe ze ontstaan enzo, maar hoe fascinerend zijn regenbogen?! Met hun perfecte lijnen en kleuren. Er zijn trouwens meer fascinerende weersomstandigheden. Wat dacht je van onweer en tornado’s!

6. Deze is wat minder wetenschappelijk. Iedereen denkt wel eens over mensen na. Over vrienden, familie, onbekenden die je op straat ziet… maar heb je je wel eens bedacht dat al die mensen ook iets over jou te denken hebben? Ik denk aan mensen, mensen denken aan mij. Maar wat denken ze dan? En klopt er überhaupt wel een biet van?!

7.  Om even terug te komen op de wetenschap: leven. Gewoon, simpel, het leven. Hóe dan? Ooit, een miljard jaar geleden, ontstond er ‘opeens’ leven. En dat is daarna ontwikkeld als een malle met de mens als toppunt. Wij kunnen met elkaar praten zoals geen enkel dier dat kan en we maken hulpmiddelen zoals geen enkel dier dat doet. Hoe is dat zo gekomen?! Natuurlijk, evolutie bladiebla, dat verhaal kennen we en ik sta er achter. Maar het is zó bijzonder als je er even bij stil staat.

8. Een hond ziet geel-blauw-grijs en een mens ziet in alle kleuren. Men weet hoe dit kan (iets met kegeltjes en staafjes in je oog en weet ik het wat), maar wat nou als ieder mens alle kleuren anders ziet? Dat ik bijvoorbeeld groen zie als groen, maar dat een ander persoon groen ziet zoals ik blauw zie. Haha, wat een chaos zou dan zijn!

sputnik-1

9. Technologie ‘via de lucht’. Hoe gek is dat eigenlijk? Ik praat in een telefoon, er wiebelen wat golfjes naar een satelliet, en iemand anders hoort vrijwel op hetzelfde moment wat ik zeg. Whut?! Op de foto zie je Spoetnik 1, de eerste sateliet evah.

10. Tot slot de beste onbeantwoorde vraag die er is: hoe ziet de wereld er over 10, 50, 100 jaar uit? Mijn nieuwsgierigheid zorgt er wel voor dat ik daar heel benieuwd naar ben. Maar stiekem ook wel een beetje bang. Het klimaat is aan het veranderen (door de mens maar ook omdat dat nou eenmaal gebeurt eens in de zoveel duizenden jaren) en ergens zal een punt komen dat de mensheid in gevaar komt. De zon houdt het voor gezien, alles overstroomt, zuurstof verdwijnt uit de atmosfeer of er komt inderdaad een zombie invasie (weet jij veel). Spannend toch?

Heb jij ook van dit soort levensvragen? Vast wel, dus vertel!

2 comments

  1. Met deze vragen moet je zeker Schitterend! van Kris Verburgh lezen, en de BBC-docu Wonders of the Universe checken. En er is ook een nieuwe serie, Cosmos, maar die heb ik nog niet gezien.

Geef een reactie

