Tekentussenstand 1: valsspelen, schaduwloos zijn en ogen tekenen

Ruim twee weken geleden vroeg ik aan jullie wie mijn volgende tekenproject zou worden. Het aantal stemmen lag dicht bij elkaar! Uiteindelijk is de foto van Maisie Williams de winnaar geworden. Ik ben aan de slag gegaan en heb inmiddels twee keer aan de tekening gewerkt. Dat is vrij weinig, yep, maar ik heb ook nog andere dingen te doen natuurlijk! Ik heb er wel veel plezier in en hoop dat ik in de komende weken de tijd vind om de tekening ook echt af te maken. Ik doe mijn best! In ieder geval vind ik het nu tijd voor een eerste tekentussenstand. Ik heb het hele tekenproces vastgelegd en ik neem je mee.

IMG_2490

De eerste stap speelt zich af op de computer: de foto ‘bewerken’. Daarmee bedoel ik dat ik dat de foto iets lichter en vooral scherper maak. En daarna print ik de boel uit. De prints gebruik ik niet heel veel, de details teken ik met name met de afbeelding op mijn beeldscherm. Dan kan ik inzoomen en dergelijk en de prints zijn nou niet bepaald van de allerbeste kwaliteit, dus details tekenen lukt anders niet! Helaas was de foto iets minder scherp dan ik dacht, waardoor het beeld blurry wordt als ik veel inzoom. Tsja, ik moet het er maar mee doen!

IMG_2491Het kan zijn dat je hier en daar vlekken op de foto’s ziet. Die zitten dus op de lens van mijn telefoon, niet op de tekening! Op deze foto teken ik een raster op de foto…

IMG_2492…en op het papier.

IMG_2495Het valsspelen is begonnen! De grove lijnen van de tekening trek ik over. Dit is het eerste teken dat ik nog niet bepaald geoefend ben haha.

IMG_2501En zo zit ik er dan bij. Mijn computerbureau is helaas niet zo groot, maar zo gaat het prima! Meestal kijk ik oude CTFxC vlogs tijdens het tekenen, maar soms luister ik alleen muziek.

IMG_2502De eerste tekenstrepen zijn gezet. Het begin vind ik altijd erg moeilijk, omdat ik dan nog niets heb om ‘mee te werken’. En daarmee bedoel ik schaduwen en dergelijke.

IMG_2503Ik vind het daarom moeilijk om bijvoorbeeld in één keer een oog volledig gedetailleerd te tekenen. Meestal klooi ik wat en ga ik door naar een ander deel van het gezicht. Als er dan meer op papier staat ga ik verder met meer details.

IMG_2505Einde van tekensessie 1! Nog niet zo veel te zien en weinig details, maar de linkerkant van het gezicht krijgt al iets vorm.

IMG_2514En hier zie je de start van tekensessie 2. Het zonnetje scheen lekker irritant op m’n papier. Heerlijk hoor, de zon, maar tijdens het tekenen is het een beetje lastig! Gordijntje dicht dan maar.

IMG_2515Iets meer details en de eerste lijnen van Maisie’s neus staan erop!

IMG_2516Muziekje erbij! Het nieuwste album van Arctic Monkeys is tof :).

IMG_2517Kijk eens, ik zie vordering! Raar hè, om zonder verdere contouren die schaduw bij haar neus te zien. Eigenlijk moet het nog veel donkerder. Voelt zo gek! Bepaalde andere schaduwen zijn juist overdreven, maar die maak ik later nog lichter.

IMG_2518Ennn ze heeft twee ogen en wenkbrauwen! Nog niet af natuurlijk, maar zo lijkt het al een stuk levendiger. Ik merkte dat het tekenen soms best moeizaam ging, maar ik zie toch wel vordering.

IMG_2519Inmiddels is mijn tekenblok uit elkaar gevallen, maar dat geeft niet. Het is een cheap ass ding. Heb ook een mooi duurder blok, maar dat papier vind ik minder fijn, denk ik. Ik ga het binnenkort maar weer eens vergelijken.

Nu ik dit zo schrijf heb ik weer veel zin om verder te gaan! Hopelijk komt er snel weer een update. Als er tekenaars onder jullie zijn hoor ik graag tips hoor!

 

One comment

Geef een reactie

