Zeiken op zondag #2: first world problems

memeHet is weer tijd om even lekker ze zeuren. Er zijn wel eens van die probleempjes die je echt alleen mee kunt maken in ontwikkelde landen zoals Nederland. Probleempjes die ontstaan door de luxe die we hier mogen ervaren, zeg maar. Tegenwoordig is daar ook een term voor: first world problems. Stiekem is daarover zeuren een beetje not done, ik bedoel waar hebben we het nou over? Maar hoe leuk is het dan juist om ze op een rijtje te zetten? Juist! Er is niet voor niets een meme over ontstaan. Laat dramaqueen Michelle maar los!

Ik draag bijna altijd een riem bij m’n spijkerbroeken, omdat ze anders gegarandeerd afzakken. Hoe irritant is het als het ene gaatje van je riem te strak is en de andere te los? Dit ervaar ik iedere keer weer, het is ook nooit goed! Aaaargh.

Treinreizen. Bijna nergens is dat zo goed voor elkaar als in Nederland. Toch zeiken we er enorm veel over en soms is het ook wel terecht. Een echt third world probleempje dat ik in de trein ervaar is het koud/warm/koud/warm principe. Soms staat de airco niet aan (of bestaat hij niet eens, lees: traject Zwolle – Enschede, vre-se-lijk echt) of blaast hij juist zo hard dat je neus van je gezicht afvriest. Oh, en wist je dat het altijd wel ergens tocht in de trein? Bijvoorbeeld aan de kant van het raam, tussen stoel en raam/muur in. Daar staat altijd een briesje, altijd.

Wij verwende Nederlanders komen om in de electronica. Computers, televisies, printers, noem het maar op. Al die apparaten hebben één ding gemeen: hun honger naar stof. Het lijkt wel of ze allemaal constant zin hebben in stof, maar een deel van al dat stof ook weer links laten liggen. Of rechts, of achter, of onder, of boven, of naast het apparaat. Of overal. O-ve-ral stof.

Die stofvretende monsters gebruik ik vaak om YouTube filmpjes op te kijken. Tegenwoordig toont YouTube vaak reclames voor en ook na video’s. Ik vind dit allereerst helemaal niet erg: wij mogen gratis kijken naar mensen die zo hun geld moeten verdienen. Ik kijk de reclames dan ook meestal gewoon af. Er is echter een ‘maar’: reclames die veel harder klinken dan het filmpje zelf. Seriously?! Ook leuk: een video die allang is afgelopen en dat er dan na 5 minuten  toch nog een reclame begint. Dan schrik je je dus dood.

Een erg leuk onderwerp om over te zeiken in first world problem-vorm: eten. Dat doen we namelijk veel en vaak. En wat is er nou erger dan… een food baby! Of food coma, of hoe je het ook wil noemen. Soms eten we zo veel dat we bijna moeten overgeven en amper meer kunnen bewegen. Het moment dat je dán gaat klagen over ‘te veel gegeten hebben’… ik denk dat dat het toppunt van first world problems is.

food coma

Ik ben nog niet klaar over het onderwerp ‘eten’. Ik wil graag even zeuren over pizza’s. Als een pizza net uit de oven komt zijn de toppings superheet. Met name onder ‘plakjes’ (zoals salami of ham) heerst een temperatuur waar de zon ‘u’ tegen zegt. Het eten van zo’n pizza gaat in het begin dan ook wat langzamer. Dat duurt ongeveer twee pizzapunten. Dan komt het moment waarop de temperatuur perfect is en waarin je extra geniet van die ene pizzapunt, gevolgd door de rest van de pizza: die is lauw. Het allerlaatste puntje is koud, want tegen die tijd heb je een food baby en krijg je het er amper meer ingepropt. Superirritant!

Ditzelfde riedeltje kun je afgaan bij Starbucks koffie. Of iedere andere koffie met melk en allerlei siroop-meuk. Eerst komen de slagroom en siroop swirls en die zijn heerlijk. Dan komen de eerste slokjes en die zijn mega heet. Vervolgens begin je aan een lekkere zoetige koffie met een goede temperatuur. Dat moment duurt ongeveer 10 seconden, want daarna is je koffie lauw en véél te zoet. Blegh.

Nog een categorie waarop ik los kan gaan: luiheid. Het overkomt me regelmatig (iets te vaak eigenlijk) dat ik eindelijk mijn lekkere warme comfy bedje ingekropen ben en dan besef dat ik iets vergeten ben. Dat kan van alles zijn: de verwarming vergeten uit te zetten, er brandt ergens nog licht, je moet nog een keer plassen, iets uit de vriezer halen, iets klaarleggen dat je ‘echt niet mag vergeten’ ’s morgens… Het maakt het allemaal nog veel erger dat ik een halve hoogslaper heb. Ik moet dus ook nog kracht zetten en springen om mijn bed in en uit te komen. Ooooh, zó naar.

Of wat dacht je van: iets nodig hebben dat net niet binnen handbereik ligt. Je laptop- of telefoonlader bijvoorbeeld, of je flesje water of de afstandsbediening. Soms moet je er zelfs een trap voor op of af. Nou dat gaat te ver hoor!!

shampoo

Tot slot deze foto. Deze heb ik niet zelf verzonnen, maar ik kwam ‘m toevallig tegen en ja, dit heb ik nou ook altijd!

Edit: ik tweette wat heen en weer met Iris (die echt een onwijs leuke blog heeft by the way) en kwam nog op een geweldig goede first world problem uit: de was vergeten op te hangen. Mijn wasmachine staat in de badkamer en daar kom ik soms pas weer als ik naar bed ga. En dan zie je het: het brandende lampje op de wasmachine, net als je lekker naar bed wilt gaan. Aaaargh, NEE!

Er zijn echt heel veel van dit soort problemen en ik ben ook echt nog niet klaar. Welke first world problems kom jij tegen in jouw dagelijkse leventje?

Nog niet genoeg gezeurd? Lees: Zeiken op zondag: dingen die we zouden moeten afschaffen.

 

4 comments

  1. Ooh zo herkenbaar! Mijn grootste fwp: gaatjes in je t shirt die ontstaan door de riem die je draagt. Daar gaan je shirts!

  2. Mijn grootste first world problem is caissières die niet begrijpen dat ze eerst het plastic tasje moeten scannen, zodat ik daar de boodschappen in kan doen, maar die beginnen met een paar producten, om vervolgens pas het tasje pakken. En dat terwijl ik het tasje altijd netjes vooraan leg!

    (En ja, ik heb wel een eigen boodschappentas die ik kan gebruiken, maar soms heb ik die niet bij me.)

Geef een reactie

