7x op zaterdag #5: Johnny Depp en Tim Burton

Tim en Johnny header

Mister Johnny Depp is mijn favoriete acteur allertijden. Er komen hier en daar nieuwe favorieten om de hoek kijken, maar Johnny Depp is toch echt mijn lange-termijnfavoriet (dat is vanaf nu een woord). Het begon met een obsessie toen ik een jaar of 14 was. De obsessie ging voorbij, maar mijn liefde voor de acteur niet. Ik volg hem niet meer op de voet, maar mijn doel om al zijn films te zien is er nog steeds. Het schiet alleen nog niet zo op haha.

Johnny Depp werkt nogal vaak samen met Tim Burton. Tim maakt excentrieke films; soms heel apart, soms heel erg mooi en vaak allebei. Johnny Depp past precies bij Tim’s ideeën en samen vormen ze een perfect duo. Ze hebben acht films gemaakt, waarvan ik er zeven heb gezien. Kijk mee!

EdwardsHun eerste samenwerking was in de klassieker Edward Scissorhands uit 1990. Johnny is nog piepjong, maar zó goed. Heeft deze film eigenlijk wel verdere uitleg nodig?

SleepyIn 1999 kwam Sleepy Hollow uit, waarin Johnny de rol van de schijterige detective Ichabod Crane speelt. Met de meest rare apparaatjes en methodes moet hij ontdekken waardoor al die onthoofdingen plaatsvinden in het donkere dorpje Sleepy Hollow. Deze film is een heel aparte mix van ‘horror’, fantasy encomedy. Ik vind het geweldig!

charlieIn 2005 kwam er een remake uit: Charlie and the Chocolate Factory. Johnny speelt in deze film Willy Wonka en brr, wat is ‘ie naar! Ik krijg de kriebels van ‘m, omdat Johnny zó goed in die rol zit. Freddie Highmore als Charlie is trouwens een geweldige bonus. Johnny en Freddie speelden ook samen in Finding Neverland, honderdduizend hartjes voor die film!

Corpse brideCorpse Bride is een animatiefilm, ook uit 2005. Eens een keer wat anders! Johnny speelt de stem van een verlegen jongen die per ongeluk met een lijk trouwt en zij neemt hem mee naar ‘the Land of the Dead’. Helena Bonham Carter (vriendin/vrouw(?) van Tim Burton) hoor je als de ‘corpse bride’, het lijk dus, en zo is het magische trio compleet. Helena speelde ook al in Charlie en je ziet het trio nog wel een paar keer voorbij komen…

sweeney…namelijk ook in Sweeney Todd! Over deze film (uit 2007) vertelde ik al eerder en zoals bij elke film van Tim: hoe leg je nou uit wat voor film Sweeney Todd is? Het is musical, het is comedy, het is horror. De film is donker, maar toch ook luchtig. De eerste keer dat ik Sweeney Todd keek vond ik ‘m eigenlijk saai, maar nu begrijp ik niet meer waarom!

AliceOok in Alice in Wonderland uit 2010 werkt het trio weer samen. Deze semi-animatiefilm zit echt heel bijzonder in elkaar! Naast de kleurexplosies zijn alle personages nogal gek vervormd met bijvoorbeeld enorme ogen of een enorm voorhoofd. Heel apart en zeer goed vermaak. Off with their heads!

Dark shadowsDe zevende en laatste film die Johnny Depp en Tim Burton samen maakten is Dark Shadows aan 2012. En, het is allang geen verrassing meer: Helena speelt ook weer mee! Johnny Depp speelt een vampier en er spelen nog veel meer gekke wezens in. Het is een comedy trouwens, geen zorgen over engheid! Ik moet wel iets bekennen: ik heb deze film nog maar half afgekeken. Oeps! Daar moet ik maar eens snel verandering in brengen.

Zo, dat waren ze: zeven samenwerkingen tussen Tim Burton en Johnny Depp. Als je ook fan bent van ze, is je misschien iets opgevallen: er mist een film! Ed Wood, een film uit 1994, heb ik nog helemaal niet gezien. Ohooo! Die gaat dus zeker op mijn lijstje films die ik nog wil kijken (net als nog zo’n honderd andere films).

Welke van bovenstaande films is jouw favoriet? Ik kan eigenlijk niet kiezen, help!

5 comments

  1. Ik heb Dark Shadows en Ed Wood nog niet gezien, maar de anderen wel! Ik hou van Tim Burton films :) Big Fish is mijn favoriet (Ewan McGregor, oehhh), samen met Vincent.

  2. Sleepy Hollow is mijn absolute favoriet!!

    Maar enigste nadeel aan Johnny Depp is dat hij de laatste jaren maar 1 rol kan neerzetten (freak met een rare tik) en dat mijn waardering voor hem toch langzaam maar zeker begint af te brokkelen…

Geef een reactie

