Observaties in de bieb: irritante promoters, een zielig reuzenrad en een geruite broek

Hond bril werk slaapDaar zit ik dan, in de bibliotheek. De bedoeling is dat hier gestudeerd wordt, maar dat gebeurt vaker niet dan wel. Dat geldt voor mij, maar ook voor mijn medestudenten. Ik zat eens wat om me heen te kijken terwijl ik nadacht over de blogartikels van komende week. En zo kwam er een idee opborrelen: observaties in de bibliotheek. Je zou denken: ‘Maar dat is toch helemaal niet spannend?’. Waarschijnlijk niet, nee. Maar tóch ben ik de uitdaging aangegaan en ik zag en hoorde meer dan ik dacht…

Mijn eerste observatie is een ergernis die ik bij mezelf ontdek: de studenten die de studentenraadverkiezingen promoten. Ik doe enorm m’n best om ze niet irritant te vinden, maar ik kan er niets aan doen. Medestudenten zijn gedurende een week of twee veranderd in irritante blijhoofden met een nepglimlach. Begrijp me niet verkeerd: studenten die wat te zeggen hebben zijn belangrijk en daar mogen zeker promoties voor zijn. Maar djeeeeeez, hou op zeg. Van de zes keer dat ik in of uit de bieb ben gelopen de afgelopen dagen, ben ik zes keer aangesproken met een irritante nepglimlach. Mensen die de bieb uitlopen zijn er die dag ook een keer ingelopen, dus die mogen best overgeslagen worden van mij. Maar goed, ik erger me hier dus aan. Terwijl ik het best snap, en zo. Het zijn ook al die duizenden foldertjes die overal en nergens verdwijnen, arme bomen.

Goed, ik heb de promoters ontweken en stap de lift in. In de lift staan twee jongens die wat bespreken met elkaar. Niets geks natuurlijk, maar ik vond het onderwerp wel schattig: de eindexamens. Ze bespraken met elkaar welk examen ze gingen leren. Wordt het economie of toch geschiedenis? Of misschien Nederlands? ‘Nee, Nederlands ga ik niet leren, want ik heb een oefententamen gemaakt en ik had een 6,7.’ Hihi.

meme what think 3
Inmiddels ben ik op de vierde verdieping en heb ik een plekje gezocht. Ik ben bij een raam gaan zitten voor wat extra daglicht. Vind ik wel fijn tijdens het studeren! Het is een schuin raam en het regent al de hele dag (de hele week trouwens, daar niet van). De druppels op het raam vind ik heerlijk, maar het uitzicht is wel wat triest: een enorm reuzenrad dat zielig en alleen zijn rondjes draait onder de grijze wolken.

Ik heb het koud. Ik heb het altijd koud in de bieb en als de airco aan gaat… brace yourself because winter is coming. Gelukkig heb ik mijn Grumpy Cat trui mee. Die is is heerlijk warm!

Ik kijk wat om me heen. Schuin achter me zit een jongen met zo’n puntige plastic haarband in. Ik begrijp hem wel, haar in je gezicht is bloody annoying. Ergens naast hem zit een jongen met een nogal opvallende geruite broek. En gele schoenen. Ik twijfel of ik dat tof vind of niet, ik denk het wel. Het is niet per se mooi, maar ik vind het awesome dat hij dat aan trekt. Gewoon zo van: ‘dikke schijt, ik doe vandaag een ruitjesbroek met gele gympen aan’.

Het is tijd voor koffiepauze. Yes, mijn koffie spaarkaart is bijna vol! Ik koop ook een broodje kaas. Het zijn best oké broodjes voor 60 cent, maar soms zit er ineens zo’n klodder boter op. Yuck. Ook koop ik een american cookie-achtig koekje. Je weet wel, die ze ook bij Subway en de Kiosk verkopen. En oh-my-god, wat is deze lekker! Ik weet niet wat er in zit, maar ooh, genieten! Het zijn de kleine (en lekkere) dingen die het ‘m doen tijdens zo’n studeerdagje.

Over lekkere dingen gesproken. Die zijn er ook in de bieb. Hier en daar spot ik er wel eens eentje en ik klaag niet. Als het een jongen is met een goed kapsel en leuke kleding is het al helemaal leuk. Totdat die jongen opstaat en z’n jas aan trekt. Hij zal toch niet…? Yep, tien minuten later is ‘ie weer terug met een vieze walm om hem heen. Al-tijd. ALTIJD.

Memes
Gedurende de afgelopen paar uur is de plek schuin voor mij al door zeker drie verschillende mensen gebruikt. Er zijn regelmatig studenten die hooguit maar een kwartiertje blijven. En dan gaan ze ook nog op de vierde gaan zitten. Dunno why.

Inmiddels is het 18 uur en vind ik het wel tijd om naar huis te gaan. Het regent nog steeds en hoe gezellig ik dat een paar uur geleden ook vond, nu baal ik er een beetje van. Ik denk na over wat ik zal eten vanavond, ik heb wel zin in couscous. Ik zoek wat receptjes op, bedenk een gerecht en maak een boodschappenlijstje. Ondertussen typ ik wat aan de blog die je gisteren kon lezen en kijk ik nog wat in de rondte. Oh, oeps, het is 19 uur geweest. Ik pak mijn spullen in en loop naar beneden. Daar zet ik mijn capuchon hermetisch vast en loop ik zo snel mogelijk langs de verkiezingspromoters. Ik fiets langs de Appie -inmiddels lijk ik een beetje op een verzopen kat- en trek snel een pizza uit het schap. Die couscous maak ik morgen wel.

 

3 comments

  1. Leuk om te lezen, zo’n dag! Genoeg te beleven (en te belezen) in de bieb, dat blijkt maar weer. Ook op andere plekken kun je volgens mij veel observaties doen, als je maar even de moeite neemt om goed te kijken.

Geef een reactie

