Throwback thursday #4: girly stuff


collage header
Het is weer tijd voor jaren ’90 en zeroes stuff! Ik weet nog steeds niet zo goed hoe je de jaren ’00 nou handig uitspreekt. De ‘jaren 0’ klinkt ook zo gek! Vandaag is een blogpost voor de meisjes, want er komt een heleboel girly stuff voorbij! Het is me trouwens opgevallen dat heel veel van plastic was. Is dat iets typisch voor kinderen of iets typisch jaren ’90? Ik heb twee categorieën gemaakt: sieraden en haaraccessoires. Remember de choker ketting, de mood ring, de scrungie en de topsy tail nog?

Sieraden

collage 2Praktisch alle sieraden waren van plastic. Lekker comfortabel en goedkoop! Op de bovenste foto zie je armbandjes die blijkbaar ‘healing bracelets’ heten, maar daarmee wordt vast het fancy spul bedoelt. Nee, ik had van die supergoedkope elastieken armbandjes met vaak doorzichtige plastic kralen. Ik kan me zelfs nog herinneren dat ik er eentje uit zo’n kauwgomballenmachine heb gehaald. Ik had er denk ik een stuk of 10!

Onder zie je de zogenaamde shag bands (ik heb vooral Engelse namen gevonden voor al het prul in deze blogpost). Deze waren echt extreem hip, iedereen had ze en het liefst zo veel mogelijk. Of je knoopte ze in elkaar. Links is een prikkeldraadversie die ik herken, maar ik weet niet zeker of ik die zelf ooit heb gehad eigenlijk. De armbandjes op de rechterfoto, de echt bekende bandjes, heb ik nooit gehad! Deze rage is een beetje langs mijn interesse heen gegaan.

collage 1Misschien wel de allergrootste rage: de tattoo choker ketting. Echt, wtf?! En yep, deze had ik ook! Je kon ze, zoals op de foto linksboven, in setjes kopen met ketting, armband en ring. Dit was volgens mij ook niet per se voor kinderen, maar echt iedereen liep ermee. Mooi man! (eh…)

Linksonder staat de beroemde mood ring. Een ring die je zogenaamd vertelt of je verliefd bent, of depressief of vrolijk. Ik haatte ringen (draag ze nog steeds nooit eigenlijk) dus deze had ik niet zelf. En ik was ook altijd zo’n bijdehandje die dan zei: ‘Pff, dat werkt ècht niet hoor. Dat gaat gewoon om de warmte van je vingers.’

SLAP! Dat geluidje van slap bracelets staat nog in mijn geheugen geplakt hoor. Heerlijk om mee te klooien! Ik heb ze ooit wel gehad, maar volgens mij alleen als rotzooi wat je dan gratis bij iets kreeg ofzo. Het was hoe dan ook leuk speelgoed haha.

Haarprullaria

collage 5Daar is ‘ie dan, de welbekende topsy tail! Op de bovenste foto zie je de originele versie. Je kunt er blijkbaar van alles mee, maar ik gebruikte hem maar op één manier: een staart wat losjes maken, topsy tail achter het elastiekje steken, staart door de lus, het hele gereedschap door je staart trekken en… tadaaaa, een mooi rolletje in je haar!

Onderaan zie je de trend zonder naam, ik weet echt niet hoe je dit moet noemen! Ik kwam uiteindelijk uit op de naam ‘hair wrap’. Anyway, ergens rond mijn 10e/11e begon ik dit opeens te doen. Eerst zonder haar maar alleen het ene touwtje om de andere draaien. Later heb ik het ook wel eens in echt haar geprobeerd, wat nog best lastig was! Ik vond dit wel heel leuk om te doen, heerlijk om verschillende kleurcombinaties te bedenken enzo!

collage 5 b

Scrunchies! Ze komen weer een beetje terug en ik vind het wel leuk denk ik. Vrolijk toch, zo in je haar! Ik kan me niet herinneren dat ik ze veel heb gedragen eigenlijk…

De naam van die haarbanden op de rechterfoto wist ik niet, maar ik heb ze uiteindelijk gevonden via ‘spider comb hair bands’. Yep, deze droeg ik wel vaak. Vooral heerlijk als je pony er zo half uitfloepte, prachtig gezicht! Ik zie deze trouwens nog steeds wel eens, maar dan bij jongens die hun haar blijkbaar irritant vinden (zie ook deze biebobservaties). Sexy joh.

Ach en dan de prullaria die ik het meeste heb gebruikt: haarklemmetjes. Iedereen noemde ze anders, in mijn omgeving heetten ze ‘klipjes’, maar toen ik verhuisd was zei iedereen opeens ‘knipjes’. Verwarrend! Ik gebruikte deze kl/nipjes voor van alles. Ik deed bijvoorbeeld een staart in en zette dan al mijn haar in kleine plukjes omhoog met ieniemienie klipjes. Zag er best vrolijk uit van de voorkant, maar van de achterkant werd je hoofd opgegeten door 20 bijtende plastic beestjes. Ik heb er in ieder geval heel wat versleten!

Welke cruciale sieraden-/haartrend ben ik nog vergeten? Ik weet er zelf nog een, maar ik weet ècht niet hoe ze heten en kan ze ook niet vinden. Het was een soort stoffen ding met ijzerdraad en een gat in het midden waarmee je een knot kon maken. Iemand enig idee?!

9 comments

  1. Check, check, check. ;) Ik was (en ben nog steeds) niet zo handig met haar, maar af en toe deed ik kLipjes in mn haar, goudkleurige nog wel. Ook heb ik een tijdje met neon-spikes om mn nek gelopen, maar dat was na de ‘hype’ van de tattoo choker ketting..

  2. Die armbandjes die je kon knopen had ik ook! En zo’n moodring wilde ik graag. Ik had ook zo’n haarband/kapje dingetje, als je begrijpt wat ik bedoel

  3. Haha, zo herkenbaar en best wel een beetje genant! Ik heb de shag bands en haarbanden ook vaak gedragen als kind, zo fout!

Geef een reactie

