Furry friend tag

IMG_0413Het is weer eens tijd voor een leuke tag! Deze kwam ik tegen op de blog van Cynthia en ik was meteen enthousiast: dit is een tag voor mij! Ik was afgelopen bij mijn ouders en met deze tag in mijn achterhoofd maakte ik wat leuke foto’s! Kijk mee…

IMG_0381

Wat is de naam van je huisdier?
Dit is JJ, uitgesproken op zijn Engels. Die naam is niet zomaar ontstaan. Mijn ouders hadden James bedacht en mijn zus vond Joey een leuke naam. Dat hebben we toen samengevoegd tot JJ. Maar toen kwam probleem 2! Zijn naam moest met een S beginnen. En daar kwam mijn briljante brein even met een geweldig idee (al beweert mijn vader nog steeds dat het zijn idee was haha, nu weet ik het ook niet meer!). Uiteindelijk hebben we hem Sir James Joey genoemd, met zijn achternaam er ook nog bij heet hij voluit: Sir James Joey Talk of the Town. WOW.

IMG_0390

Wat voor dier is het en wat voor ras?
Nou, mochten jullie het nog niet doorhebben: JJ is een hond en hij is een Tibetaanse Terriër (middelste foto hieronder). Weetje: dit ras is eigenlijk helemaal geen terriër, ze zijn alleen zo genoemd (of iets dergelijks, ik zeg ook maar wat ik denk te weten hoor!). We zijn via via bij dit ras terechtgekomen, ze komen namelijk helemaal niet zo veel voor. De grote (zeg maar gerust enorme) broer van de Tibetaanse Terriër is de Tibetaanse Mastiff (bovenste foto in de collage). Waar JJ vroeger de waakhond was, was de Mastiff de ‘vechthond’! De Shih Tzu is JJ’s kleine zusje qua ras (onderste foto), die kennen jullie allemaal wel!

Rassen

Hoe lang heb je je huisdier al?
JJ is bij ons sinds september 2001. Nu is JJ natuurlijk niet echt ‘van mij’, zeker niet sinds ik op mezelf ben gaan wonen 5 jaar geleden. Maar dat geeft niet! Ik knuffel ‘m altijd helemaal suf als ik ‘m weer zie (:.

IMG_0366

Hoe heb je je huisdier gekregen?
Hoe we bij de fokker terecht zijn gekomen weet ik niet meer, maar JJ komt uit Tilburg (of all places). Een enorm eind van Twente vandaan, maar dat hadden we er wel voor over! JJ’s papa is weleens verkozen tot mooiste Tibetaan van Europa (of iets in die trant). Jaja, hij komt uit een elitaire kampioensfamilie hoor! Overigens ben ik zelf all about het adopteren van een huisdier, maar daar had ik als kind natuurlijk weinig invloed op.

IMG_0369

Hoe oud is je huisdier?
JJ is nèt 13 geworden! Ik weet stiekem niet meer precies of ‘ie nou 10 of 11 juli jarig is, maar in ieder geval ergens rond deze tijd. Gefeliciteerd JJ :). Hij is dus al best oud en wordt ook een klein beetje doof. Ook is je misschien opgevallen dat JJ helemaal geen ogen heeft! Of lijkt dat maar zo door al dat haar? (Hij gaat regelmatig naar de kapper, niet te houden die vacht!) Maar nee, JJ heeft inderdaad geen ogen. Dit komt door een aandoening waardoor zijn lenzen langzaam loslieten van zijn oog. Een lang verhaal met verschillende operaties en gedoe en inmiddels is JJ dus al een hele poos blind. Hij redt zich echter prima, we houden het goed in de gaten!

IMG_0373

Wat zijn een paar gekke dingetjes over de persoonlijkheid van je huisdier?
Haha, heb je even? Als JJ gedronken heeft gaat ‘ie als een gek zijn baard afvegen aan de bank. En als hij op de bank slaapt (dat mocht ooit niet, maar ja je weet hoe dat gaat…) gaat ‘ie vaak op de kussens liggen, maar even later gooit hij ze allemaal op de grond! ’s Avonds na het uitlaten krijgt JJ altijd een stukje brood en dat vindt ‘ie geweldig. Dan komt hij altijd heel dicht bij je zitten op de grond (zie foto). Bij het laatste stukje brood tellen we altijd af en mag JJ ‘omhoog’ kruipen om het laatste stukje te pakken. Het klinkt te ráár voor woorden, maar hondeneigenaren snappen het wel: dit soort gekke gewoontes kruipen er nu eenmaal in!

IMG_0409

Wat betekent de relatie met je huisdier voor je?
Een heleboel natuurlijk, JJ is mijn knuffelbeer. Toen ik nog thuis woonde mocht hij vaak bij me op bed logeren (JJ verhaart trouwens niet, echt bril-jant). Als ik een week of twee niet bij mijn ouders ben geweest begin ik die kleine echt te missen. Als ik dan andere honden zie lopen smelt ik altijd een beetje en mis ik mijn eigen kleine knuffeldiertje! JJ is een waakhond en blaft dus regelmatig. Als hij er niet meer zou zijn, zou dat vreselijk stil zijn in huis. Yuck!

IMG_0375

Wat zijn je favoriete herinneringen met je huisdier?
Ik weet natuurlijk nog veel van de tijd dat JJ een puppy was. Hoe hij altijd op touwtjes liep te bijten en de kranten in zijn bench verscheurde, hihi zo leuk. Het was echt een speels dondersteentje. De puppycursus was ook altijd erg leuk en vooral: het hondenveld. Daar gingen we vroeger in de middag vaak naartoe. Er waren heel veel andere honden en het was altijd een groot feest. En de vakanties met JJ natuurlijk! Die waren ook geweldig. Zo zijn we eens een week naar Ameland geweest toen hij nog heel jong was en een jaar later ging JJ mee op bootvakantie in Friesland. Liep ‘ie daar met z’n (totaal nutteloze) zwemvest haha, hij durft nog niet eens in de búúrt te komen van het water, maar het stond wel schattig.

IMG_0389

Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je huisdier?
JJ is natuurlijk al een vrij korte naam, maar soms verandert het in J (dus ‘dzjee’) of Dzjeetje.

Hoe leuk is deze tag?! Heerlijk om te vertellen over het liefde hondje van de wereld! Nu ben ik ook wel benieuwd naar wat voor huisdieren jullie hebben! :)

3 comments

Geef een reactie

