Eetgeendierendag

Collage

Ja, dat lees je waarschijnlijk goed: eetgeendierendag. Of beter leesbaar: eet geen dieren dag. Rondom dierendag maakte Wakker Dier reclame voor deze dag en dat heeft me geïnspireerd: ik ga ook een dagje geen dieren eten! Aangezien de jaarlijkse Vegan Challenge ook aan de gang is nu, vond ik dit het ideale moment. Zoals je hier kan lezen ben ik veel bezig met vega en vegan eten, maar een hele dag vegan, dat had ik nog nooit (bewust) gedaan. Tot vandaag!

Een kleine disclaimer: toen ik deze blogpost begon wilde ik er een korte uitleg bij geven over vegetarisch/vegan eten en hoe ik er over denk. Het werd zo’n lang verhaal dat ik er een aparte blogpost van maakte! En mochten er producten in deze blogpost voorbij komen die niet vegan zijn, dan hoor ik het graag! Ik heb nog niet op E-nummers gelet bijvoorbeeld. Heel wat toevoegingen komen uiteindelijk uit een dier, maar ik heb hier nog niet genoeg verstand van. Deze vegan dag is slechts een begin!

Natuurlijk had ik al heel wat producten in huis waar geen dierlijke ingrediënten in zitten, maar om de dag door te komen moesten er wat extra boodschappen worden gedaan.

IMG_0721Zie hier mijn boodschappen voor het avondeten! Ja, dat is een zak gesneden groenten en nee, dat is niet echt nodig. Natuurlijk zijn verse groenten beter voor mij en voor het milieu, maar hé: soms is een mens lui of heeft hij weinig tijd.

Dit gehakt had ik nog nooit gehad. Ik kwam er laatst achter dat Jumbo producten van De Vegetarische Slager verkoopt en woah, vond ik dat even tof! De veganistische nepkip is echt geweldig. Maar goed, dit is dus vegan nep gehakt.

IMG_0727Er gaat absoluut geen dag voorbij waarop ik niet snoep! Lekkernijen kunnen dus niet ontbreken en dit is het punt waarop vegan shoppen best lastig kan zijn. In bijna alle koekjes en chocola zit ei of weipoeder en in snoep zit vaak gelatine of een kleurstof die gemaakt is van geplette luizen. Ik was tijdens dit supermarkttripje even vergeten dat Oreo’s vegan zijn… oepsie! Anders had ik die zeker meegenomen.

IMG_0729Zuivelvervangers vind ik nog wel eens lastig, want tot nu toe vind ik alles wat ik heb uitgeprobeerd niet te vreten. Deze keer probeerde ik kokosnootdrink van Alpro. Deze was verrassend lekker! De rijstwafels zijn een goed tussendoortje.

IMG_0734Tijd voor ontbijt! Ik heb mijn brood gecheckt en kon geen dierlijke ingrediënten vinden. Toch las ik dat bijna al het brood in de supermarkt niet-vegan is. Iemand die weet hoe dit zit? Ik ben trouwens heel erg dankbaar dat pindakaas en koffie vegan zijn haha.

IMG_0737Tijd om een lekkere smoothie te maken! Meneer eekhoorn kijkt gezellig mee. Ik maak de smoothie direct na mijn ontbijt, zodat de havermout rond lunchtijd lekker door de smoothie sopt i.p.v. harde stukjes vormt (yuck).

IMG_0740Oeeeh, ik ben zo dol op mijn smoothie maker! Hij is misschien niet zo krachtig als een goede blender, maar hij is een stuk goedkoper èn is veel makkelijker schoon te maken. Ook zitten er twee awesome bekers bij die je bij het blenden al gebruikt en kunt afsluiten met de bijgeleverde deksels.

IMG_0741Tadaa! Meneer Eekhoorn vind hem ook mooi geworden.

IMG_0746Tijd voor een tussendoortje met koffie, want op alleen dat sapje kom ik de rest van de dag niet door. En hier wordt het een beetje saai want tsja: alweer pindakaas. Het was de bedoeling dat er houmous op de rijstwafels zat, maar die was ik vergeten te kopen. Dat witte goedje is trouwens kokosvet. Mijn conclusie was dat dat nogal saai is als broodbeleg.

IMG_0748Koken! Iets wat ik leuk vind om te doen, mits het zo min mogelijk afwas oplevert en niet te lang duurt. Ik vind het leuk om nieuwe recepten uit te proberen, maar door de rompslomp er omheen doe ik het niet zo vaak. Anyway: dat is kokosvet in de pan. Maar gebruik gerust olie hoor, want kokosvet is eigenlijk best wel overgewaardeerd.

IMG_0749Hop, groente in de pan!

IMG_0751En natuurlijk knoflook! Dat soort smaakmakers heb je wel nodig bij dit gerecht.

IMG_0752Tomatenblokjes.

IMG_0755Kruiden! Ook erg belangrijk bij dit relatief smaakloze gerecht. Ik improviseerde trouwens alles, dus ik heb geen idee hoeveel ik van de kruiden heb gebruikt.

IMG_0760Nu kan het gehakt erbij. Meestal bak ik dat eerst even aan, maar op de verpakking stond geloof ik dat dit beter is. Oké dan!

IMG_0762Deze stap had ik beter weg kunnen laten. Doordat ik gehakt èn kikkererwten èn linzen gebruikte, werd de hoeveelheid smakeloze ingrediënten iets te groot. De volgende keer ga ik dus voor gehakt óf voor blikjes met bonen-achtige dingen erin.

IMG_0764Tijd om het eindproduct te fabriceren! Deze wraps komen gewoon uit de supermarkt. Ik kon er geen dierlijke ingrediënten in ontdekken, maar of deze wraps ècht vegan zijn..? Ik strooi er wat chips overheen (eigenlijk moeten dit kruidige nachochips zijn, maar die had ik niet in huis en dit was een laatste-moment ingeving).

IMG_0765Hoppekee.

IMG_0767Eet smakelijk! Nouja, supersmakelijk was het dus stiekem niet. Om eerlijk te zijn was het zelfs een beetje smakeloos. Normaal gesproken creëer je toch echt veel smaak door vlees, kruidige sausjes en/of kaas. Maar later bedacht ik een goede toevoeging: chilisaus! Dat heb ik erop gedaan toen ik het nog een keer at (ik had vier porties, holyshit) en dat was al een stuk lekkerder!

IMG_0769Helaas kreeg ik last van mijn buik en had ik geen trek in nog zo’n enorme wrap. Ik ben niet zo’n grote eter hihi. Maar ja: ik kreeg weer honger! Ik speurde mijn keukenkastjes af en vond een banaan en chocoladepasta. Guess what?

IMG_0770Deze is vegan!

IMG_0772Dit was niet echt bevorderend voor het kalmeren van mijn spastische darm, maar lekker was het wel.

IMG_0775Tot slot is het tijd voor een kopje thee. Ik dronk Spice Orange, een zwarte thee van Simon Lévelt die ik erg lekker vind! Ook at ik een stukje van de chocola. De laatste tijd vind ik heel pure chocola helaas niet meer zo lekker, dus deze viel voor mij een beetje tegen.

Ik vond het heel leuk om een hele dag vegan te eten en had er totaal geen moeite mee. Sommige geïmproviseerde gerechten zijn niet in één keer superlekker, maar dat is natuurlijk niet erg. Deze vegan dag deed ik trouwens op een zondag waarop ik niet buiten de deur hoefde te eten. Dat lijkt me namelijk nog best lastig! Gelukkig heb ik de blog van Daniëlle ontdekt en zij schrijft over plekjes in Groningen waar je bijvoorbeeld vegan taart kan eten. OH HELLO DANIËLLE, jou blijf ik volgen!

Deze vegan dag was eigenlijk al een paar weken geleden en ik merk dat ik er nu al een stuk beter in ben geworden. Soms eet ik een hele dag (bijna) vegan zonder dat ik er mijn best voor doe! Ook heb ik laatst nog een vegan gerecht geïmproviseerd en die had heel veel potentie. Ik ga hem nog een keer maken en als ‘ie dan echt heel lekker is, volgt er misschien een recept!

4 comments

    1. Goed bezig! Tip: de We <3 Nature! producten van Vivera bevatten geen soja! Dus misschien kun je daar eens naar kijken. Ik had laatst onder andere de nuggets en die waren echt heerlijk!

Geef een reactie

