Herfst in het bos

CollageDe herfst. Ik hou van de herfst! Tenzij het de hele dag regent, dan haat ik de herfst. Maar de bomen, de eekhoorntjes, het kouder worden, alle kleuren bladeren, warmere kleding… Ja! Een tijdje terug besefte ik iets: wanneer ben ik eigenlijk voor het laatst echt in de natuur geweest? Zoals ik vroeger zo vaak deed? Toen ging ik vaak wandelen in het bos, het seizoen maakte niet uit. Als schoolreisje naar het Amsterdamse bos, in Twente waar we vroeger vaak in een bungalowpark verbleven, met de hond… Opeens miste ik het! Waarom doe ik dit nooit meer? Ik besloot het simpel aan te pakken: ik opende Google maps en ging zoeken. Naar een bos. En dan wel een bos dat een beetje dichtbij zou zijn, want voor ver fietsen heb ik natuurlijk geen tijd. Ik vond het Roege Bos, het leek vrij klein maar het was wel een echt bos. Heb ik al vaak genoeg het woord ‘bos’ gebruikt? Anyway: let’s go!

IMG_0848Dit is wat ik zie als ik naar beneden kijk.

IMG_0855Dit is wat ik zie als ik naar boven kijk.

IMG_0857Dit is wat ik zie als ik voor me uit kijk.

IMG_0869En dit is wat ik zie als ik naar links kijk.

Oké, dat is niet erg spannend.

IMG_0871Oeh, een moeras! Waar zijn de krokodillen?

IMG_0875Na een eindje lopen kom ik bij de rand van het bos. Dit is wat ik zie als ik naar links kijk (ojee daar gaan we weer).

IMG_0880Dit is wat ik zie als ik naar rechts kijk (en nu houd ik op, sorry).

IMG_0884Dit beeld doet me denken aan tekeningen die ik vroeger maakte: alles naar één punt in de horizon toe tekenen. Ik vind bovenstaande tekening in ieder geval goed gelukt!

IMG_0892Dit kastanjeblad chillt ‘m hard in het gras met zijn kleinere vrienden. Yo.

IMG_0897Hoera, we gaan een spelletje doen! Het is een zoekplaatje: ra ra, wat hoort hier niet thuis?

IMG_0907Als er iets is waar ik helemaal gek op ben, dan zijn het silhouetten. Waarvan maakt niet eens zoveel uit, maar de silhouetten van de bomen als je naar boven kijkt… mooi! Ik hou van het contrast tussen de ‘zwarte’ voorgrond en lichte achtergrond. Oh en: vogelnestjes! Yay!

IMG_0910Nog een zoekplaatje! Deze is makkelijk.

IMG_0916Een doosje vol met gebruikte en allemaal defecte lucifers. In een zeer vochtig bos. Huh?

IMG_0921Ja zeg hallo, dit spelletje is helemaal niet moeilijk meer zo. Wat was deze persoon thinking?! Potverdrieduppekes.

IMG_0926Dit vind ik een bijzondere foto. Witte bladeren, die kende ik nog niet! Weet iemand van welke boom deze komen? Het andere blad is, in vergelijking met die witte schoonheid, echt heel triest.  Wel een goede schutkleur!

IMG_0928Kijk, het witte blad heeft meer vriendjes! Maar van welke bomen komen ze nou?

IMG_0930Hier heeft een zeer plaatselijke orkaan plaatsgevonden.

IMG_0940Toch niet zo plaatselijk als ik dacht!

IMG_0944Aaah, mooi.

IMG_0946En toen ik dacht dat het niet veel spannender werd… waande ik me opeens in The Hunger Games! Daar deed me dit beeld aan denken, maar ik weet niet zo goed waarom, want in de eerste Hunger Games is water best schaars.

IMG_0953Nog meer Hunger Games en perspectief.

IMG_0955Het moeilijkste zoekplaatje.

IMG_0957Hier liep ik het bos weer uit. Weet iemand wat dit voor ding is? Het staat aan de rand van het bos, in het water. Zoals je ziet geeft de boel ook nog licht.

IMG_0961Ennn, het laatste zoekplaatje. Moraal van het verhaal: ruim je troep op, waar het hoort. Dit ziet er toch onwijs sneu uit?

IMG_0964Wie laat er nou weer zomaar z’n fiets staan?! O nee, wacht, dat is mijn fiets. Mooi, zo’n bos, maar erg groot was het helaas niet!

IMG_0966HUH? Ja, ik kon er echt niets aan doen. Toen ik naar huis fietste doemde er opeens een oliebollenkraam op, vanuit het niets! Ik werd er naartoe gezogen als een magneet en een paar seconde later had ik dit zakje in mijn handen. Echt superraar! Maar ja, ik wilde het niet zomaar weggooien, dus ik nam het maar mee naar huis.

IMG_0969Ik vond er dit in. Nouja zeg! Zomaar mijn lievelingsoliebol (=naturel) gevonden en hij was nog warm ook. Het is niet te geloven. Mevrouw hamster/cavia/bever (ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit wat voor dier er op dat bord staat) schrikt ervan.

Tot zover mijn avonturen in het bos. Er lagen al veel bladeren, maar echt veel verschillende kleuren hadden de bomen (nog?) niet. Gelukkig is dit zeker niet het laatste bosbezoek! Ik vond het heerlijk en volgende week ga ik het beter aanpakken: dan ben ik weer bij het bos in de buurt waar we vroeger altijd gingen wandelen. Reken maar dat ik er naartoe ga! Dat bos is echt prachtig. Er is ook veel heide, er staan van die info-bordjes en het is gróót. Nu maar hopen dat het niet gaat regenen!

 

10 comments

Geef een reactie

