Tag tuesday: 50 facts about me, #1: vroegâh

selfie 1
Deze tag bestaat geloof ik al een tijdje en is vrij simpel: 50 random feitjes, over mij. Want wat is nou leuker dan over jezelf te vertellen? Niets natuurlijk! Om te voorkomen dat de blogpost wel heel lang word (of dat ik leuke dingen moet weglaten), heb ik de tag in drie delen verdeeld. Vandaag is deel 1 aan de beurt en daarbij ga ik terug in de tijd!

1. Een goede om mee te beginnen: iets over mijn geboorte. Die was op 15 maart 1991 rond het middaguur. Mijn kont zag daarbij als eerste het levenslicht. *insert random woordspeling zoals ‘ik was direct al een dwarsliggertje’*

2. Ik was vroeger een ontzettende wijsneus en vroeg altijd van alles. Soms bedacht ik gewoon zelf het antwoord. Zo kwamen alle vallende sterren in zee terecht en daar werden het zeesterren! Ook wist ik wat ‘the’ betekende, want het had exact dezelfde letters als ‘het’. Prachtige logica!

3. Qua ontwikkeling op ‘intelligentiegebied’ (ik weet niet hoe ik dat moet noemen) liep ik een beetje voor op de rest. Ik heb mezelf leren lezen toen ik een kleuter was. Voor zover ik mij herinner ging het eerste boekje over Snoopy. Ook leerde ik mezelf in één dag blokfluit spelen en typte ik mijn eerste boek (ehum) op mijn 6e.

snoopy

4. Toen ik echter nog níet kon lezen deed ik net alsof: ik las voor aan vriendjes en vriendinnetjes uit allerlei boeken. Ik deed alsof en verzon alles ter plekke zelf. En spannend dat het was!

5. Toen ik een maand of 3 was, ging ik al mee op de zeilboot. Mijn vader/opa had een systeempje gebouwd zodat ik met een autogordel vastgezet kon worden in de kuip. Toen ik eenmaal kon lopen (en ook alle kanten op ging), zetten ze me vast met een lijn haha. Alleen op het water hoor, anders natuurlijk niet!

6. Grappig is dus wel dat ik een soort zeilfobie heb. Toen ik op mijn 6e op zeilkamp ging moest ik de hele dag alleen maar huilen. Ik zeilde voor het laatst toen ik 17 was en ook toen was het janken geblazen. En tóch wil ik heel graag weer zeilen, want wat is het toch een heerlijk gevoel!

7. In groep 3 wilde ik altijd ‘de juf helpen’. Ik had mijn werk vaak heel snel af en soms mocht ik dan door de klas lopen om vragen van klasgenootjes te beantwoorden. Oh man wat vond ik dat geweldig.

8. Ik ben vroeger gepest. Het was niet zo extreem als je soms hoort, maar ik heb toch wel wat traumatische dingen op mijn netvlies staan. Ondanks dat het ‘veel erger kon’ heeft dit een heel groot deel van mijn persoonlijkheid gevormd. En dat is niet altijd op een positieve manier helaas. Ik ben nog steeds heel onzeker op sociaal gebied.

9. Ik droeg altijd van alles van Alfred J. Kwak. Ik vond die tekenfilm niet eens zo leuk, mijn moeder daarentegen… Ik had onder andere een knalgeel pak (broek en spijkerjasje, yep) met kleine Alfredjes erop.

ajk

10. Ik droeg áltijd een sjaaltje. Zo’n klein dun katoenen sjaaltje die je in een driehoek vouwt en dan oprolt. Vaak hadden mijn zus en ik dezelfde om.

11. Zo ook met kleding, maar meestal hadden we wel net een ander kleurtje aan. Ik had kledingstukken dan ook vaak twee keer. Eén keer een nieuwe versie, en een paar jaar later de versie die mijn zus had haha.

12. Op vakantie, altijd met de zeilboot, verloor ik heel vaak mijn bootschoentjes. Minstens twee per vakantie! Ook viel ik super vaak in het water. Daar zijn nog mooie foto’s van, zit ik daar gewikkeld in 5 handdoeken met een big smile op m’n wijsneuzengezicht.

13. We gingen altijd krabben vangen, een verschrikkelijke happening. Een beetje als The Hunger Games voor krabben. Eerst lokten we ze met een stukje vlees aan een knijper. Dat tilden we, met krab en al, omhoog en dan vingen we de krab in een net. De krab moest zien te overleven in een emmer met een laagje water. Langzaamaan kwamen er steeds meer krabben bij waardoor de onderste krabben het wel erg zwaar kregen. Als we er genoeg hadden deden we een krabbenrace: wie het eerste bij het water is! Rest in peace voor alle gesneuvelde krabben. Het spijt me.

14. Op mijn 7e deden mijn zus en ik een make over voor de krant. Mijn haar ging kort! Woah, spannend en superleuk. Helaas duurde dat niet lang want: ik werd een jongetje. En dat dachten veel andere kinderen helaas ook: ‘Kijk mama, een jongetje op een meisjesfiets!’ :(.

15. Ik durfde vroeger niet onder de douche. Ik vond het echt doodeng altijd, maar ik heb echt géén idee meer waarom. Ik ging dus altijd in bad. Maar dan zat ik wel zo ver als mogelijk bij het putje vandaan, want die borrelde soms en ook dat vond ik vreselijk. Toen ik ècht nog klein was poepte ik wel eens in bad, dat was altijd feest. (ohmygod waarom vertel ik dit?!)

Ha, wat leuk om dit te schrijven! Ik verheug me al op deel 2 en 3 waarin ik wat verder in de tijd zal gaan. Herken jij dingen? Of ben ik gewoon echt ontzettend raar?

 

12 comments

  1. Ik was ook een dwarsligger (nog steeds, haha) en kon ook al lezen als kleuter. Toen ik in groep 1/2 zat vertelde ik thuis over de dingen die we de dag erna gingen doen, want dat had ik op het bord gelezen. Maar ik wilde dan weer niet aan de juf laten merken dat ik kon lezen..

    1. Haha geweldig. Ik zou waarschijnlijk veel te enthousiast zijn om dat voor de juf te verzwijgen. Ik typte gewoon verhaaltjes op de typemachine in de klas, over sint en piet!

      1. Ik was echt super verlegen en ik wilde niet anders zijn dan de rest.. tja.. Thuis typte ik ook hele verhalen op de oude typemachine van mijn vader, dat was echt super leuk :)

  2. Alfred J. Kwak, alleen al het plaatje zien brengt mooie herinneringen terug naar boven :-)

    Welke tekenseries vond je vroeger wel leuk? Of komt dat nog in de komende blogs?

      1. Dommel! Die vond ik ook leuk :) Misschien moet ik deze tag ook maar eens gaan schrijven.. 50 lijkt veel maar het valt geloof ik best mee..

  3. Grappig om te lezen! Ik was vroeger altijd a) kastelen aan het bouwen, b) schatkaarten aan het tekenen of c) verhalen aan het schrijven. Als het om pesten gaat moet ik altijd denken aan wat een tegenstander bij het voetbal ooit tegen hem riep. Hij droeg een sportbril, wat zijn tegenstander uitlokte om het volgende te zeggen: “Pas maar op of ik zal van jouw bril eens een fiets maken!”. Hilarisch. We zeggen het nog wel eens tegen elkaar.

Plaats een reactie